Over ondernemen in Spanje

De Spaanse markt heeft de laatste jaren de interesse gewekt van veel Nederlandse ondernemers en bedrijven. De argumenten die je hoort bij het doorvragen naar de motivatie achter deze interesse voor een benadering van de Spaanse markt loopt uiteen van marktstrategische, onderbouwde motieven tot fingerspitzengefühl of de wens van de eigenaar van het betreffende bedrijf om van de Spaanse zon te genieten.

De Spaanse markt kan inderdaad zeer kansrijk zijn. Er wordt een hoop geld uitgegeven door 45 miljoen consumenten, er zijn duidelijke gaps in de markt te zien die Noord-Europese bedrijven een kans bieden. Nederlandse ondernemers hebben ook een goed imago bij het Spaanse volk en worden gezien als serieus, innovatief, gericht op kwaliteit, maar ook een tikje lomp.

Echter is de Spaanse markt zeker geen makkelijke om te verroveren. Zaken als taalproblematiek, culturele invloeden, politieke belangen, lokale verschillen in mentaliteit en geografische spreiding zorgen ervoor dat het ondernemen in Spanje kan tegenvallen. Hier lopen zowel (middel)grote ondernemingen als startende ondernemers tegenaan.

Daarom is het aan te raden voorbereid aan de slag te gaan. Wat wilt u in Spanje doen? Wie is uw doelgroep? Waar zit deze doelgroep? Heeft deze doelgroep behoefte aan uw product of dienst? Als die behoefte er is, hoe wordt deze dan nu vervuld? Wat gaat u doen om onderscheidend te zijn?
Het is de moeite waard om dit soort vragen te onderzoeken alvorens de stap over de Pyreneeën te zetten. Een gedegen voorbereiding op het zakendoen in Spanje kan bepalend zijn voor succes.
In dit weblog deel ik mijn ervaringen en kennis als het gaat om ondernemen in Spanje.