Tien tips bij zakendoen in Spanje

Hier geven we tien tips die van pas komen bij het zakendoen in Spanje. Een aantal van deze tips lijken open deuren, en toch zie je vaak dat ze niet in praktijk worden gebracht.

Tip 1 Onderzoek uw markt
Probeer in kaart te brengen wat u te weten kunt komen over uw doelgroep, de behoefte naar uw product of dienst, onderscheidende factoren in uw markt, concurrentie. Dit helpt u met het bepalen van uw strategie in de Spaanse markt.

Tip 2 Bepaal een strategie
Op basis van bovenstaande vragen kunt u bepalen wat u gaat doen: bent u een prijsvechter, zet u in op kwaliteit, gaat u voor service of heeft u andere onderscheidende factoren? Gaat u een netwerk van agenten opbouwen of distributeurs aansluiten? Of gaat u het zelf doen? Welk prijsniveau geldt in uw markt? Kunt u het voor die prijs doen en kunt u het een tijd uitzingen bij uitblijvende omzet?

Tip 3 Selecteer uw zakenpartners zorgvuldig
Het lijkt makkelijk om in Spanje te beginnen met die sympathieke agent die u op de beurs heeft ontmoet, en die vanuit Madrid zegt heel Spanje te dekken. Over het algemeen zijn dit niet de meest succesvolle samenwerkingen en is de committment van de agent niet optimaal. Bovendien gelden er andere wettelijke beschermingen in Spanje dan in Nederland voor uw agent. Wees op uw hoede en selecteer uw zakenpartners zorgvuldig. Ga voor strategie en pas op voor opportunisme.

Tip 4 Selecteer uw afzetgebied
Spanje is twaalf maal zo groot als Nederland. De grootste delen van de economie worden gegenereerd in Madrid en in Barcelona, gevolgd door andere regio's. De praktijk wijst uit dat het beter werkt om een regio te kiezen en daarop met scherp te richten, dan met hagel op heel Spanje te schieten.

Tip 5 Ga voor de lange termijn
Het duurt even voordat u het vertrouwen gewekt heeft van uw Spaanse afzetmarkt. Wees erop voorbereid dat het kat-uit-de-boom-kijken is begonnen en ga daarom voor de lange termijn. Houd hier rekening mee in uw begroting.

Tip 6 Zorg voor een pied-à-terre
Een Spanjaard wil weten dat hij ergens terecht kan als er wat is. Een kantooradres in Barcelona of Madrid wekt vertrouwen bij uw toekomstige zakenpartners. Helemaal als u daar iemand heeft die in het Spaans de telefoon opneemt. Kijk hiervoor op de Virtual Office van Brandenburg Consulting.

Tip 7 Houd uw kosten onder controle
Gezien de langere periode die men in Spanje in acht moet nemen om iets nieuws te introduceren, is het raadzaam op de lange adem in te zetten. Daar hoort een gedegen, gecontroleerde kostenstructuur bij, die u op de lange termijn zal helpen te overleven en tot succes te komen.

Tip 8 Verdiep u in de Spaanse taal
Minder dan 80% van de mensen in Spanje spreekt Engels. Daarom maakt u het zichzelf een stuk makkelijker om een goede band op te bouwen als u zorgt dat u een paar woorden Spaans spreekt.

Tip 9 Verdiep u in de Spaanse cultuur
De culturele invloed op het zakendoen in Spanje is groot. Dit heeft te maken met bijvoorbeeld de relatief jonge democratie, het weer en de geografische spreiding van het land. Daarom is het erg zinvol om u in te lezen over de cultuur en zo valkuilen te omzeilen. Kijk ook eens op de workshops die we hiervoor beschikbaar hebben.

Tip 10 Accepteer dat dingen langzamer gaan in Spanje
Wij Nederlanders willen graag boter bij de vis. In Spanje gaat dat over het algemeen niet lukken. Als u dit vooraf zich realiseert voorkomt u teleurstellingen.